Trettondagsafton

Varför firar vi trettondagsafton?, varför är det röd dag idag?
Frågan kom från min vän Bev,USA. Ja det är ju frågan och pinsamt nog så kunde jag inte svara direkt utan att det blev skrattande ideér om vad det kunde vara. Något med tre? något med Maria?
Men varför i herrans dar firar vi hans dopdag. Jag är nu anti trettondagsafton, allt stänger tidigt och trettondagen är en röd dag och allt är då helt stängt. Man har ju äntligen kommit tillbaks och börjat jobba, man är lugn och harmonisk.Tagit ifatt lite missade arbetsuppgifter och helt plötsligt är det helg igen och allt stängt pga att ett sånt här löjligt firande enligt min mening.
Den enda dopdag jag firar är mina gudbarn Axel och Vendela. Det enbart för att prästen som gillade mig talade om att det är viktigt och på något sätt har jag tagit åt mig det här på stort allvar. En vuxen och ansvarsfull kvinna som jag är.
Hoppsan nu kom jag helt plötsligt på att jag nog glömde bort dom i år. Hmm! Eller?
Vad kan vi annars fira då?
Inga röda dagar i feb, mars, juli,aug,okt,nov .Juli, augusti kan vi ju ta bort eftersom det är sommar, ljust och dom flesta har semester.
Man kan ju fira statsministerns dopdag, eller?
Jag det spelar ju egentligen ingen roll men jag hade gärnat jobbat idag, gått på gymmet och kört skiten ur mig på ett spinningspass men istället så blev det soffan och skidtittande eftersom det  är stängt på jobbet och gymet inte har några pass idag. Inget att kunna stryka på ATT GÖRA LISTAN heller eftersom det inte finns några företag som har öppet.
Jag går ut och kör ett löppass, börjar bli rastlös.

Trevlig helg! 


Kommentarer
Postat av: beata

Vi firar 13dags afton eftersom det var då de 3 vise männen kom fram till jesu barnet och gav honom guld, rökelse och myrrah.

:)

2010-01-07 @ 22:29:44
URL: http://www.minyogaresa.blogspot.com
Postat av: Marina

Som Irländarna alltså!

2010-01-11 @ 22:31:25
URL: http://marinatequila.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0