Druvan Zinfandel

Jag har fått en White Zinfandel från Beverly som jag är så nyfiken på. Hon frågade mig innan hon kom till Sverige om det var något hon kunde ta med. Jag är så glad och hon kan inte förstå vad det skulle vara för något specielllt med den flaskan. För henne är den som vilken rosé som helst.
För oss som inte har provat är det ju något helt annat.
Vit Zin?
Är det en egen druvsort?
Eller är det zinfandel?
Efter lite undran så var jag ju tvungen att ta reda på allt om vit Zin.  

 File:White Zin in plastic cups.jpg

Så här kan white zinfandel serveras i New York, kanske inte konstigt att Bev undrar varför jag är exallterad av vinet. Jag har inte provat den än men kommer att göra det i helgen, så en rapport kommer.




White Zinfandel är ett rosévin gjort på druvsorten zinfandel (blå druva). Metoden "blush vin" betyder att man tillverkar vinet som om man skulle göra ett vitt vin. Snabbt tappa av den självrunna musten och låta den jäsa svalt. Lämnar man kvar lite restsocker så har man vips en vit zin eller snarare en blush zin, eftersom det finns en svagt blekrosa ton i vinet.

Zinfandel=Primitivo=Crljenak
Dessa tre druvsorter är samma druva. I USA kallar man den för Zinfandel och vad än amerikanarna säger så är druvan ursprungligen från Italien eller möjligtvis från Kroatien och inte från USA.
I södra Italien hittar man Primitivo och i Kroatien Crljenak.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0