Dr Loosen Erdener Treppchen Riesling kabinett 2008

1 Februari släppte systembolaget 10000 flaskor och jag har inte varit där än. Ett stort misstag, om det inte finns någon flaska kvar till mig så kommer jag att gråta. Ute är det snökaos och jag orkar bara inte gå ut. Jag har en dag ledigt och jag är i stort behov utav den här vilodagen.
Så i morgon går jag till systemet och köper Riesling i världsklass.

Art. 95922 och flaskan kostar 129:-

Jag vet att det här vinet inte kommer att göra mig besviken eftersom jag känner till producenten och har provat andra av hans viner.
Vad kan du förvänta dig då ?
Ett relativt lätt och frächt vin, toner av lime och citron. Syran kommer nog att vara hög (det drar i sidan ,käken)
Kanske kommer du att känna en hint av mineraler, typ det du luktar när det precis har regnat på varm asfalt. Jordmånen i Mosel,Tyskland domineras nämligen av skiffer.

Kabinett är beteckningen på de viner som görs av de först skördade druvorna, då syran är högre och sockerhalten ännu inte fullt så hög som i spätlese - vinerna . " Spätlese" betyder sen skörd.

Prova och njut!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0