Douro Dag 1



Nu ska ni äntligen få ta del av min fantastiska resa. Den börjar med att min kära syster bor i Portugal och nu har jag bestämmt mig för att nu är det dags att se Douro, Portvinets hemland.
Bil har vi hyrt hemifrån, det var den här gången det billigaste alternativet. Det är inte varje gång det är så men vi betalade 1600 kr för en vecka.
Resan börjar från flygplatsen där Paolo, Churrasqueria de Almancil restaurangens ägare mötte oss och gav oss adress och lite info vi behövde innan vi begav oss upp till hans vän Deliho och hans Quinta de Brunheda.



 
Det tog oss ca 6 timmar att köra upp. Vi tankade och fikade en gång annars så körde vi på. Det finns om man vill mycket att se längs vägen upp men vi valde att köra på och komma upp i så rimlig tid som möjligt. Man passerar lite vägtullar på vägen som inte är dyra sådär mellan 1 - 5 euro. Lite dyrare när man kör på dom stora broarna som är i närheten av Lissabon. 32 euro kostade en passering. Det blir väldigt mörkt här uppe i norr när det mörknar. Inga gatlampor att prata om och inga vägräcken heller. Jörgen fick nästan svindel och det kittlade i benen på honom. När vi väl var framme, lite senare än planerat så mötte vi Deliho i bilen. Han tvärstannade och vevade ner rutan och sa.
- Hi I´m Deliho are you the sweeds ?, have to go to a meeting. Be back in two hours, wait for me in the winery.
Okidoki, vi hittade Quintan. Paolo hade skrivit upp fel namn,vi hade passerat där tidigare och till och med varit inne på uppfarten,men men. Nu var vi framme.
Ingen pratade engelska. Alla jobbade på för fullt och jag försökte med lite spanska förklara att vi mött Delhio i bilen och att vi skulle vänta på honom.
Lite misstänksamma frågade dom oss nåt och jag fortsatte prata om autocar och Dehlio. Så vi var där, kände oss lite obekväma och satt och funderade på vart vi skulle bo och hur det skulle bli. Paolo hade bara sagt att allt var löst och vi ville inte riktigt fråga hur det skulle bli utan hade bara tänkt att vi följer deras plan och betalar vad det kostar.
Deliho kommer efter typ 3 timmar helt stressad stackarn och bad om ursäkt och sa att han skulle ta ut oss på middag.
Vi blev inackoderade i ett stenhus på gården.Kanon!
Sen bar det av på middag.Tog oss sådär en 20 min att köra till Mirandela. Där fick vi middag på en fantastisk resturang precis vid floden.God mat, goda viner och kvällen blev ganska tidig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0