Vinprovning

Lördagen den 28 november var jag hemma i Karlskoga och höll i en vinprovning för några vänner och bekanta. Jag hade svårt att bestämma mig för hur jag skulle lägga upp det hela. Känner inte rikigt all 37 personerna som var där. Men beslutade mig till sist för 4 röda viner och ett dessertvin.



Det blev en liten kort presentation om mig själv och vem jag är. 
Hur man gör vin
Historian om vin , var man började odla vin och när och hur vinet spred sig till nya världen.

Vi provade:
2007 Cline Zinfandel
2007 Terreno Chianti Classico
2006 Montecillo Crianza
2008 GrahamBeck Pinotage

Att prova vin och försöka hitta dofter och smaker är svårt. Inget är rätt eller fel när man dricker och provar vin. Man får bara komma ihåg att övning ger färdighet. Att skriva ner vad man doftar och smakar är bra om man vill öva upp sina doft och smak sinnen.

Alla gästerna fick ett vinprovningsprotokoll och sedan var det bara att dofta, smaka och spotta.
Spottkopparna var inte så väl anväda:o)

Det serverades en liten tallrik med kallskuret och dom flesta var hungriga och hoppades nog på mera mat men jag hade tydligt skrivit i inbjudan att inte komma hungrig. Men jag tar nog lärdom utav det ändå och serverar mer mat nästa gång.
Efter maten fick dom smaka på 2002 Moscatel de Setúbal, Bacalhóa. Vi annalyserade inte det vinet utan jag ville bara att dom skulle få smaka. Tyvär är dom söta ljuvliga vinerna så underskattade och många har aldrig provat dom. Jag själv har alltid nåt Muscat vin på kylning och absolut alltid portvin hemma.

Det blev en lyckad kväll, alla verkade på gott humör och jag fick många frågor som jag tar som ett gott tecken på stort intresse. 



Tack alla ni som var där!
Utan intresserade vänner, gäster och fantaster kan inte jag utvecklas och bli duktig på det jag gör. Tack! 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0