Mårtengås

Den 10 november var det mårtensafton och jag har egentligen ingen aning om vad det innebär. Mårtengås låter som sagt bekant, har sagt det själv många gånger och vet att då äter man gås.
Jag har nu varit tillsammans men en skåning i 10 år, har mina svärföräldrar i Mjönäs, pappa i Kristianstad och brorsan i Ovesholm och har aldrig ätit en gåsamiddag. Nu har jag gjort det och även läst på lite om vad och varför vi firar Mårtengås.

http://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A5rtensg%C3%A5s

I Mjönäs serverades det tre olika sorters canapeér till förrätt. Vi hade fått svartsoppa om vi ville men skeptisk som man är avstod vi. Pappa sa att det smakar pepparkaka och genast ångrade jag mig. Så nästa år kommer jag att tacka ja om jag blir bjuden.



Ål med äggröra, Brieost, Rökt ren med pepparrotscreme.
Ett tips!
Hoppa Op Anderssons snappsen till brieost, inte den bästa kombinationen. Men hoppa inte för den sakens skull över den, den slinker ner desto bättre till ålen. Snaps + Ål = Mums


Varmrätt

Det här var så gott:
Innan förbereds den genom att gnidas in rejält med citron, fyllas med citron, äpple & persilja.
I ugnen är den i 2 timmar på 150 grader därefter höjer man värmen till 175 och den får stå nån timme till beroende på hur tjock den är såklart. Vi använde en stekpåse också.
Till denna feta underbara gås serverades det kokt potatis en härlig brunsås, gelé, gurka ,rödkål & brysselkål.
VIN= Viña Albali, reserva från Spanien. 
Vi åt, åt och åt.
Ingalill det var alldeles underbart. Tack!



Sist men inte minst: ablekaga
På ren svensk betyder det här äppelkaka. På bilden är det pajskal + en kräm. Sedan blev det äpplen på och serverades med vispgrädde.
Även här serverades det en dryckeskombination genom en Muscat från Sydafrika då Ingalill har lyckats perfekt.
Dessertvin ska alltid vara sötare än desserten för ett lyckat möte i munnen.

Nu kan fastan börja:)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0