Nyårsförberedelser

Det här är den absolut bästa dagen på året. Att få förbereda maten och framförallt drycken till kvällens meny. Jag har längtat till den här morgonen efter att i några dagar har inhandlat och funderat så är det äntligen dags att börja tilllaga alla rätter.
Det häftiga är att den här kvällen så lyxas det till. Jag skulle hoppas att fler faktiskt festade till lite mera under hela året. För det finns ju så mycket i både dryck och mat som behöver provsmakas. Tänk alla fantastiska bubbelviner som är så goda och vissa billiga som förtjänas att drickas mer än en gång per år. Men här ska det lyxas till, idag får det kosta. Det är ju faktiskt bara nyår en gång om året, vi har sagt det, jag har hört många säga det både på systemet och på Ica så här kommer mina förberedelser till kvällens nyårsmiddag.
Jag börjar dagen med att göra desserten:

Cheesecake with orange & chocolate 6 port.
Tar fram matberedaren, världens bästa maskin. Någar minuter och grunden till desserten är färdig.
150g Choc Chip Cookie
3 msk smält smör.
Täck botten på en plastfolietäckt skål 4x4 cm ( 6 st )
Vispa 2 dl grädde inte för hårt
Vispa 2 äggulor och 1 dl socker hårt och poröst. Rör i 100g phildelphiaost och skalet av 1 apelsin. Bara skalet, apelsinen ska fortfarande vara orange efteråt. Det vita är bäskt.
Vänd ner den lättvispade grädden i smeten och häll i formarna.
Bör vara i frysen minst 4 tim. 

OBS
Ha alltid en dessert nr 2 redo när du bjuder på middag och gör desserter som mousse, pairfait och sådana som ska frysas och stelna. Eller som jag har gjort idag, göra en dessert för första gången. Även den bäste kan misslyckas och då måste det finnas en plan B. Jag har alltid glass och bär i min frys.  

Fortsättning föjer med bla Sparris soppa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0