1:a advent mys och recept

Hej på er!
Helt underbart med 1:a advent.Jag passade på att baka,sy,och pyssla.Sånt där som jag älskar men aldrig gör.Jag kokade jul skinkan också, brukar göra det vid den här tiden för att vi är ju aldrig hemma på julen.Ett spinning pass hann jag med också,17.00 Alvik, ett skönt 60min spinning så att man får svettas lite.

Goda choklad muffins med kanderade mandlar 16st
100g mörk choklad
50 g smör
1 3/4 dl mjölk
2ägg
11/2 dl råsocker
1 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
2msk kakao
1 krm salt
Sätt på ugnen på 175
Grov hacka choklad, smält smör och blanda i chokladen
Vispa ägg och socker,vaniljsocker fluffigt
Blanda mjöl, bakpulver salt kakoa, vänd ner det i äggsmeten även den smältachokladblandningen
Fyll formarna till 2/3, grädda i mitten av ugneni ca 15min

Cremen på toppen
50 g smör
3 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
1msk mörk rom
1 dl florsocker
200gphiladelphiaost

smält smöret, nästan helt smält sen i med allt det andra.Rör bara,,,superenkelt

Kanderadenötter
1 dl hasselnötter
1dl socker
1/2 krm salt
1 msk socker

smält socker och salt i stekpanna,rör inte ha tålamod
När det ärsmält häll i nötter,gärna skalade om du orskar.Tips om hur du gör kommer att finnas på gloggen
Hälli vatten,koka ihpo hastigt tills vattnet dunstat

Häll över på bakplåts papper ,låt stelna
Hacka sedan och strö på dina chokladcremes toppade muffins.

MUMS



Jag kokar alltid min skinka själv.Man vill ju prata om det kring julbordet.Frågan kommer ju alltid.Har du kokat den själv?
I ugnen eller i gryta?Hur många grader eller tid
Men har man inte kokat den själv så kommer inte följdfrågorna.

Här kommer mitt recept.
50 min per/kilo
Det ska bara sjuda absolut inte koka.Den fäller för mycket om den kokas.
I vattnet som hela skinkan täcks av innehåller.4lager blad ,5 kryddpepparkorn, 1/2 halv lök, 1 morot, 1 kanelstång
Ja sätt påden närdu inte är stressad för det härtar ju ett par timmar.
Färdig kokt
sätt på ugnen 250g
1 ägg
1 par msk senap
pensla skinkan och srö sröbrödpå sen  in i ugnen ca 10 min,tills den fått färg helt enkelt
GOD JUL

Detta var lite från min första advent
Kram
Hejdå!

Kommentarer
Postat av: Angelika

Värst vad du var pysslig då=)

hih



Är allt bra med er???

Kramar

2008-12-06 @ 00:32:57
URL: http://angelikasundh.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0